Főoldal E-mail
2021.10.29.
 A kiállítást megnyitja: Bana József főlevéltáros, levéltárigazgató Közreműködik: Mesics György (Mesó) – hegedű, gitár, ének (VOKE) Arany János Művelődési Ház (Révai utca 5. - Szárnyaskerék épülete)   2021...

Aktualitások

VILÁGJÁRÁS CSÓKA GÉZÁVAL az online térben! 4. rész - Shanxi - Szent hegy

2021.03.15.

VILÁGJÁRÁS CSÓKA GÉZÁVAL az online térben! 4. rész - Shanxi – Szent hegy

photos.app.goo.gl/dMcAbpfae7V4P3f67

KIEGÉSZÍTŐ INFORMÁCIÓ: A bevezető elolvasása után a fenti linkre kell kattintani, majd kinagyítani a megjelenő képek közül az elsőt.

Kedves Barátom, Ismerősöm!

A most következő Szent hegy (Huang shan) a Kínában legismertebb 10 közül is az első. Szépsége, meg hogy Kína előző fénykorában közel volt a fővároshoz, Nankinghoz, a sok irodalmi megemlítés értehetővé teszi. Vallási szerepe volt a legfontosabb, a szocializmus előtt itt 6000 szerzetes élt, a zarándokok nagyon sokan látogatták. Akkor likvidálták őket, most csak néhány panzió van a hegyen.

Otthoni, előzetes terveimben szerepelt lehetőleg mind a 10 meglátogatása. Edzett harcos, akkor éppen csak betöltöttem a 64. évem. Ahogy, már Kínában, elolvastam több, nem a rajongás hangján írt, reális, főleg angolszász tájékoztatót (Lonely Planet és tsai), azonnal 3-ra csökkent ez a szám. Mire Pekingbe jutottam csak kettő volt a cél, de ott nagyon jól megvoltam ezért nem utaztam el 170 km-re, ahol Peking szent hegye van. Tehát az egyetlen megtekintett szent hegyemet mutatom.

A bejáratnál messziről látszott a baljós "Scenic area" - leginkább "látványos terület" tábla. Ez itt is legalább 3 jelentéssel bír: 1) tengernyi látogató 2) akár egy heti átlagkeresetet elérő belépődíj  és 3) komoly kerítés, őrség, lehetetlen a sátrazás

Ifjú lányok tanácsára fölmutattam az útlevelem, sapkám is levettem, hogy ne maradjon kétség valódi életkorom felől, így a jegy ára 3 napi átlagkeresetre csökkent.

Maradt egy máskor is föllépő, nyomasztó körülmény: hogyan utazom majd vissza Tunxi-Huangshanba, 80 km-re.

Ide nincs menetrendszerű járat, vállalkozók állnak a parkolóban kisbusszal, őket kell megkérdezni.

Ha rossz idő van, kevés ember, egyéb ok, akkor hazamennek.

A látványterület 5-kor zárt, úgy ítéltem meg, hogy akkorra kell visszaérni. Nagy tehertétel.

Mint minden ilyen helyen, hatalmas fölvonók viszik az embereket a tetőre, ők ott fényképeznek 0-2 órát és visszautaznak.

Ez olyan megoldás, mint A.Vivaldi helyett Csocseszt hallgatni. A hegy legmagasabb pontja 1860 méter. Mint közben és utólag összegeztem, az erre szánt 6 óra alatt 12 000 lépcsőfokot léptem meg, felét lefelé de az volt a nehezebb.

Adatok:

- a járási székhely, Tunxi neve is Huangshan City-re változott

- a Világörökség része, csodás növényzet, például a sziklából kinövő "huangshan fenyő", sok köztük 1500 éves.

-50 km a járható út, ösvény, ezen több, mint 60 000 a lépcső

-mesés panoráma, a hegycsúcsokról lenézhetsz a felhőkre, ezt "Huangshan tengernek" hívják

-és még rengeteg más, a képek után megítélheted, mi valósult meg...

Útvonalam: fölmentem az É-i oldalon, elértem az É-i lift állomását, eljutottam cca 2 km-es sétával a D-i lifthez. A látogatók 98-99 %-a ezt a szakaszt járja be. Lejöttem a D-i oldalon.

A nagy köd, szmog miatt olyanok a képek, amilyenek. Sokat kihagytam.

Mit látunk a képeken?

1-27 Az első képek még Tunxiban készültek. Délután érkeztem, volt idő egy sétára.

A két kékfestős kép nagy Segítőm és Tanácsadóm, Kékfestő Művész Úr kedvéért került ide. Közöttük a kiváló hostelem bejárata és fogadótere. Általában a hostelek az óváros főutcáján, a legszebb helyeken vannak. Műemlék.

Iskolások, dominózó kereskedők, délben alvó árus, óvárosi utcák. Az utolsó kép a szállásom bejárata melletti asztalon a fa békákat mutatja. Ha a pálcikát ügyesen húzogatod a béka hátán, szépen kuruttyol. Volt szerencsém éjjel 1-ig hallgatni, éppen a fölötte levő ablakon át. Ha éppen nem vásárolt valaki, akkor reklám célból hangoskodtak velük.

28-tól a Huangshan képei jönnek, egészen a kedvenc „Sapka egy tál levessel” című alkotásig. Visszaérkezésem után ez mentett meg az elmúlástól.

Még nem tartunk ott.

A kínai tájképek jellemzője, hogy óriások a fák, hegyek, a természet elemei, alattuk, porszem nagyságúak az emberek, élőlények. A Szent hegy képein a természet ilyen, csak a szmog miatt ritkán látszik rendesen. Sejtelmes. Láthatunk pár cipekedő embert, élelmiszert vagy karosszéket visznek, benne (telefonáló!) utazó. Ők a hegyen levő néhány vendégházat, turistát szolgálják ki. Próbaként megemeltem a hatalmas dinnyét, iszonyú nehéz volt. Sok ember volt a fölmenő és a lejövő lift fönti végállomása közötti 2 km-en, magán a föl - illetve levezető úton szinte senki. Így aztán én zavartalanul gondolkodhattam az Életen, az egyre ferdébb szemmel nézett „Haladás”-on vagy „progresszión”

A saját hajszámat hasonlítgattam egy (vörös Kína előtti) zarándok elképzelt útjához. A leírások szerint volt rá egy hete, szemben az én 6 órámmal. Megállt a sok kis kápolnánál, imahelynél, kilátónál. Szemlélődött, kereste a Teremtőt. Este aludt valami deszkán egy templomban vagy kolostorban, előtte füstölőt és gyertyát égetett, beszélgetett a 6000 barát valamelyikével, más zarándokkal. Adományt hozott, kegytárgyat vásárolt. Magában elrendezte azokat a kérdéseket, amiket év közben ide szánt. Messziről, magasról nézett le az otthoni gondjaira, föladataira, viszonyaira.

Amikor elvonult innen, biztos, hogy sokkal többet vitt magával mint én (a soha nem tapasztalt mértékű izomlázamat).

A végén pár további kép Tunxi –ról. Különös az utolsó: egy teherautónak akkora platója van, hogy elfér rajta 10 darab kisebb teherautó. Előbb autópályákat építenek, azon ilyen óriás járművek szolgálják az ipart.